Interakce člověka s počítačem

Úvod do problematiky

Uživatelské rozhraní představuje souhrn způsobů, kterými uživatelé komunikují se systémem, kterým může být například nějaký stroj či zařízení, počítačový program apod. Uživatelské rozhraní počítače zpracovává:

-vstupy od uživatele, kterými se prostředí ovládá
-výstupy, které prezentují výsledky uživatelových vstupů

Rozhraní se dělí na několik typů, může se jednat o rozhraní příkazového řádku, textové uživatelské rozhraní, grafické uživatelské rozhraní, multimediální rozhraní, hlasové či dotekové rozhraní apod.

Aby byli uživatelé schopní se systémem pracovat a efektivně jej používat je důležitý design uživatelského rozhraní a s tím spojená použitelnost, která určuje do jaké míry je uživatel schopen s uživatelským rozhraním efektivně pracovat. Pokud je míra použitelnosti vysoká, je uživatel schopen rychleji provádět úlohy, méně chybuje, a je také minimalizován čas nutný k zaškolení a zapamatování úloh. Tím se také snižují celkové náklady na pořízení systému, práce s ním je efektivnější a uživatelé spokojenější. Z těchto důvodů je tedy velmi vhodné uživatelské rozhraní testovat z hlediska jeho použitelnosti.


Na následujících obrázcích můžete vidět chyby v uživatelském rozhraní.

 

Vyhledávání

Kontakt

Testování a hodnocení rozhraní

Filozofická fakulta Masarykovy univerzity
Kabinet informačních studií a knihovnictví

Semestrální projekt z předmětu Interakce člověk – počítač
Zimní semestr 2009/10
Přednášejíci: doc.Ing. Martin Šperka, PhD.

Autorky: Pavla Lichnovská a Eva Karberová